Transport lotniczy

Ciekawostki lotnicze. Czy znasz je wszystkie?

Samolot jest wygodnym i chętnie wybieranym środkiem transportu. Podróżowanie nim umożliwia przemieszczanie się w stosunkowo krótkim czasie. Wybierany jest przez nas do podróży daleko i krótkodystansowych. Poniżej przedstawiamy ciekawostki lotnicze związane z lataniem.

Dlaczego okna w samolotach są okrągłe i czemu mają dziurkę/dziurki?


Okna o ostrych krawędziach osłabiałby konstrukcję, w efekcie prowadząc do rozerwania powłoki samolotu, dlatego też kabiny wyposażone są w zaokrąglone narożniki okien. Występujące na wysokości przelotowej niższe ciśnienie w porównaniu z tym na lądzie oraz konieczność utrzymania stałego ciśnienia wewnątrz samolotu (w celu ochrony przed omdleniami), sprawiają, że na trzywarstwowe okna samolotu działają olbrzymie siły. Warstwy zewnętrzna i środkowa są najtrwalsze – to na nie oddziałuje największe ciśnienie. Środkowa warstwa jest powłoką zabezpieczającą. Znajdująca się w szybie dziurka redukuje siłę oddziaływania ciśnienia. Oprócz tego zapobiega zaparowaniu okna.

Dlaczego należy odsłonić okna w samolocie podczas startu i lądowania?

Konieczność odsłaniania okien na czas startu i lądowania podyktowana jest bezpieczeństwem pasażerów. Odsłonięcie okien pomaga podróżującym przyzwyczaić wzrok do panującego na zewnątrz samolotu natężenia światła. Dodatkowo odsłonięte okna ułatwiają personelowi ocenę sytuacji i kontrolowania tego, co się dzieje poza samolotem. A w przypadku konieczności ewakuacji, oczy przyzwyczają się szybciej do światła i dzięki temu opuszczenie samolotu jest sprawniejsze.

Dlaczego do samolotu wchodzi się zawsze od lewej strony?

W samolocie miejsce kapitana znajduje się zwykle z lewej strony, gdy drzwi znajdują się również po lewej stronie, kapitanowi łatwiej jest zrównać samolot z rękawem lotniczym. Dodatkowo, podczas wsiadania pasażerów do samolotu, z drugiej strony obsługa tankuje samolot oraz pakowane są bagaże do luku.

Co to jest overbooking?

W celu uniknięcia sytuacji, że w samolocie będą wolne miejsca, linie lotnicze stosują tzw. overbooking, czyli sprzedaż większej liczby biletów niż miejsc w samolocie, ponieważ jak pokazują statystyki 10% pasażerów nie pojawia się na wykupiony lot. Overbooking raczej nie dotyczy osób z wykupionym biletem w klasie wyższej.

Co to jest bumping?

W przypadku gdy na lotnisku pojawią się wszyscy, którzy wykupili bilety, a biletów sprzedano więcej niż miejsc w samolocie, pojawia się problem, ponieważ część osób będzie musiało zrezygnować z tego lotu. Taką rezygnację określa się – bumping.

Od kiedy istnieje odprawa online?

Odprawa online jest bardzo wygodnym narzędziem, jeśli chcemy gdzieś lecieć. Wprowadziła ją w 1999 roku nieistniejąca już linia lotnicza Northwest Airlines (1926-2010).

Czy piloci samolotów mogą mieć brody?

Niektóre linie lotnicze nie pozwalają swoim pilotom mieć brody. Spowodowane jest to faktem, iż pilot w sytuacji awaryjnej również musi założyć maskę tlenową, która powinna dokładnie przylegać do twarzy, a posiadanie brody może to uniemożliwić.

Różne posiłki pilotów w trakcie lotu.

W celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia potencjalnego zatrucia pokarmowego wśród pilotów, zaleca się by piloci nie spożywali takich samych posiłków.

Czy czarna skrzynka rzeczywiście jest czarna?

Czarna skrzynka, czyli rejestrator danych lotu, w rzeczywistości nie jest koloru czarnego, tylko ma jasny pomarańczowy kolor. Pomarańczowy kolor farby ma ułatwić odnalezienie skrzynki w razie wypadku.

Samolot, jako najbezpieczniejszy środek transportu.

Mimo że samoloty są uznawane, jako najbezpieczniejszy środek transportu, to ich serwisowanie nie odbywa się często. Lekkich przeglądów dokonuje się co około 500-800 godzin lotu. Bardziej zaawansowany serwis odbywa się co około 4-6 tysięcy godzin lotu. Zaś ten najdokładniejszy przegląd wykonuje się co około 20 tysięcy godzin lotu, czyli co jakieś 5 lat. Istnieje lista minimalnego wyposażenia samolotu (MEL), która pozwala na wystartowanie samolotu w płyty lotniska. Jest to m.in. wykaz niesprawnych części samolotu (nie zagrażające bezpieczeństwu drobne usterki), które nie uniemożliwiają podróży. Według badań 80% wypadków lotniczych następuje w pierwszych 3 minutach po wystartowaniu oraz ostatnich 8 minutach przed lądowaniem samolotu.

Ślady opon na pasie startowym.

Podczas wytracania prędkości przed samoloty, na pasie startowym, pozostają ślady opon, które muszą być usuwane przez specjalne maszyny. Konieczne jest to ze względu na to, iż gromadząca się guma powoduje zmniejszenie przyczepności kół. Nieusuwanie śladów hamowania doprowadzić mogłoby do tego, że kolejny samolot może wypaść z pasa lub po prostu nie wyhamować.

Czy w trakcie lotu możliwe jest otworzenie drzwi w samolocie?

Masa drzwi samolotu wynosi około 100 kg, a jednak ich zamknięcie nie jest problematyczne dla załogi. Jednak w trakcie lotu sytuacja się zmienia. Drzwi samolotu domyka duża różnica ciśnień panująca między wnętrzem kabiny, a otoczeniem. Dodatkowo bardzo często w samolotach montowane są zabezpieczenia elektroniczne, które uniemożliwiają otwarcie drzwi. W trakcie lotu wewnątrz kabiny panuje kilkukrotnie wyższe ciśnienie niż na zewnątrz. Ta występująca różnica ciśnień doskonale uszczelnia drzwi.

Co znaczą trzyliterowe kody lotnisk?

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) nadaje kody lotnisk. Kody lotnisk ułatwiają organizację ruchu lotniczego. Kody najczęściej nawiązują do nazwy miasta, w którym jest dany pory lotniczy, np. GDN to Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy. Oprócz tego kody mogą nawiązywać również do nazwy lotniska, np. JFK to Port Lotniczy Johna F. Kennedy’ego znajdujący się w Nowym Jorku.

Co zawiera numer rejsu?

Numer rejsu to nic innego jak kombinacja cyfr i liter, która poprzedzona jest unikalnym dla każdej linii lotniczej dwuliterowym kodem IATA. Loty w kierunku wschodnim zazwyczaj mają numery parzyste, a te na zachód mają numery nieparzyste. Dodatkowo loty długodystansowe mają numery dwucyfrowe, a te o krótszym zasięgu – trzycyfrowe. Numer 1 często przypisuje się najważniejszemu połączeniu linii lotniczej, np. w LOT takim połączeniem jest rejs Warszawa-Chicago. Czterocyfrowa numeracja stosowana jest m.in. dla lotów krajowych, rządowych, rejsów czarterowych, cargo.

Artur Trzcionkowski

Fan ekonomicznych podróży. Lubię spontaniczne wyjazdy, odkrywanie nowych miejsc, smaków oraz odpoczywanie w nieznanych mi zakątkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button