TUI to największy na świecie koncern turystyczny, założony już w latach 20. XX wieku w Niemczech. Na polskim rynku to międzynarodowe biuro podróży działa od roku 1997, a na dzień dzisiejszy dysponuje ponad 100 placówkami w naszym kraju. Czy warto zaplanować kolejne wakacje z tym międzynarodowym gigantem? Na co zwracać uwagę? Jakie o TUI opinie wyrażają klienci?
TUI – historia powstania i bieżąca działalność
Firma zaczęła swoją działalność w roku 1923 jako górniczo-hutnicze przedsiębiorstwo państwowe i przez początkowe kilkadziesiąt lat zajmowała się wydobyciem i przetwórstwem, do którego w latach 60. dołączył transport. W 1997 roku firma na poważnie wkroczyła na rynek turystyczny, w tym samym roku powstała również spółka TUI Poland, będąca przedstawicielem giganta na nasz kraj. Od tego momentu TUI przejęła kilka znanych marek turystycznych, m.in Thomson Travel Group (z Wielkiej Brytanii, 2000) czy First Choice Holidays PLC (brytyjską spółkę zajmującą się od 1973 roku turystyką zorganizowaną, przejęcie nastąpiło w 2007 roku, a fuzja w 2014), co znacznie przyspieszyło jej rozwój i ugruntowało jej pozycję na europejskim i światowym rynku. Od 2014 roku TUI Group jest największym przedsiębiorstwem turystycznym świata. W tym roku, w ramach poszukiwania sposobów na stawienie czoła załamaniu rynkowemu spowodowanego przez koronawirusa TUI rozpoczęło współpracę z Booking.com, znanym portalem zajmującym się rezerwacjami hotelowymi.
TUI posiada w Polsce ponad 100 oddziałów stacjonarnych, zajmujących się sprzedażą organizowanych wycieczek do różnych destynacji – zarówno tych europejskich – jak Chorwacja, Bułgaria, Hiszpania czy Włochy, jak i bardziej egzotycznych – Egipt, Meksyk, Bahamy, Indonezja, Jamajka czy Seszele.
Czy TUI jest wypłacalne?
Ważnym wskaźnikiem pozwalającym na ocenę bezpieczeństwa podróży z danym biurem podróży i prawdopodobieństwa jego upadku, jest rating wystawiany przez odpowiednie agencje zajmujące się oceną wiarygodności kredytowej. W przypadku TUI opinia wystawiana przez agencje ratingowe w większości przypadków była dość łaskawa, jednak widać wyraźne pogorszenie, zwłaszcza w kryzysowym dla branży 2020 roku. Jeszcze 5 lat temu (2015) agencja Moody’s oceniała wypłacalność TUI na Ba3 z perspektywą pozytywną, by rok później podnieść ją do Ba2. W 2018 roku perspektywę zmieniono z Ba2 stabilnej na pozytywną, a w lutym 2019 powróciła ona do stabilnej. Problemy zaczęły się w 2019 roku, kiedy najpierw w kwietniu perspektywę ustalono na negatywną, a w grudniu obniżono rating do Ba3 z perspektywą negatywną. W marcu 2020 ocena została obniżona do B2, a w maju do Caa1 z perspektywą negatywną. Widać więc bardzo mocny wpływ pandemii na stabilność spółki, która przez konkurencyjną agencję ratingową jest oceniana jeszcze gorzej (CCC+, czyli poziom śmieciowy obligacji). Najprawdopodobniej w najbliższym czasie spółka, podobnie jak inne największe z branży turystycznej i transportowej, otrzyma pomoc publiczną, umożliwiającą jej dalsze funkcjonowanie.
TUI opinie klientów o biurze
Niemieckie biuro podróży TUI oferuje dość dobrze zorganizowane wakacje, które nie wymagają zbytniego zaangażowania ze strony podróżujących – przewoźnik dokłada starań, by organizacja i przebieg wakacyjnego pobytu nie pozostawiały wiele do życzenia. W dużej mierze wynika to z głównego profilu klientów, do jakich kieruje swoją ofertę – są to niemieccy i brytyjscy podróżni, bardzo często osoby na emeryturze, które cenią dobrą organizację wycieczek. Wśród głównych zalet i wad, na które wskazują wystawiane TUI opinie klientów, można wymienić:
Zalety biura podróży TUI
- opieka rezydentów mówiących po polsku zapewniana na każdym kierunku znajdującym się w ofercie polskiego oddziału TUI,
- renomowana firma o stabilnej pozycji rynkowej,
- współpraca z największymi i najbardziej luksusowymi hotelami w docelowych destynacjach,
- liczne wycieczki fakultatywne pozwalające lepiej poznać okolicę i zapoznać się z najważniejszymi atrakcjami,
- bardzo dokładne opisy hoteli i miejsc zakwaterowania, faktycznie odzwierciedlające realne warunki,
- atrakcyjne ceny zarówno w ofercie first, jak i last minute,
- szeroki wybór ciekawych miejsc docelowych.
Wady biura podróży TUI
Niestety, jak każda oferta, również ta przedstawiana przez tego organizatora ma swoje słabsze strony. Biuro podróży TUI opinie negatywne od swoich klientów zbiera za:
- dość skomplikowane dochodzenie swoich praw w razie niezgodności wczasów z umową,
- rezydenci nie zawsze podchodzący do podopiecznych z należną uwagą i szacunkiem.
TUI – nasza opinia o biurze podróży
Z TUI mamy do czynienia od wielu lat i zdecydowana większość naszych klientów wraca z organizowanych przez nich turnusów zadowolona i w kolejnych latach decyduje się na kolejne wyprawy z tym operatorem. Ogromną zaletą TUI jest posiadanie bardzo bogatego zaplecza organizacyjnego, co wynika z przynależności do największej grupy turystycznej na świecie – dzięki temu można liczyć na naprawdę urozmaiconą i bogatą ofertę dotyczącą celów podróży. Dzięki skorzystaniu z jednej z licznych promocji, do niektórych destynacji najtaniej można dotrzeć właśnie z tym organizatorem. Dużą zaletą są także ciekawe wycieczki fakultatywne, nierzadko do celów znajdujących się nawet w innych krajach – np. z Egiptu do Izraela czy z Bułgarii do Istambułu.
Owszem, niekiedy zdarzają się na miejscu drobne nieporozumienia, wynikające, np. z odmiennych od opłaconych warunków pobytu, czy zmiany godzin lub miejsc odlotu. Są to jednak typowe bolączki operatora organizującego tak dużą liczbę podróży turystycznych, skoncentrowanych szczególnie w sezonie letnim. Można wręcz powiedzieć, że ilość błędów i potknięć nie odbiega w rażący sposób od problemów, które można napotkać, podróżując z konkurencją.
TUI Polska to część największego na świecie przedsiębiorstwa zajmującego się turystyką zorganizowaną i również z tego powodu można czuć się pewnie – wyjazdy są ubezpieczone, współpracują z największymi podmiotami lokalnymi i zapewniają dogodną komunikację przez telefon, drogą mailową czy na miejscu poprzez rezydentów. Z tego względu to propozycja godna polecenia.
Zobacz opinie i dodaj komentarz