Obiekty noclegowe

Gwiazdki hotelowe – co oznaczają? Jakie są wymagania?

Gwiazdki hotelowe świadczą o różnych udogodnieniach oraz standardzie całego budynku. To, ile hotel ich posiada, nie jest kwestią przypadku. Kto decyduje o tym, ile gwiazdek może dostać dane miejsce noclegowe? Jakie warunki musi spełnić dany hotel, aby dostać więcej gwiazdek? Oto krótki poradnik:

Standard gwiazdek w hotelu

Gwiazdki hotelowe świadczą o standardzie danego miejsca – czym jest ich więcej, tym miejsce jest bardziej luksusowe. Warto jednak pamiętać, że nie istnieje żaden dokument międzynarodowy, który określa wymogi, jaki musi spełnić hotel, aby dostać określoną liczbę gwiazdek. Zasady przyznawania gwiazdek różnią się w zależności od kraju. Przykładowo w Skandynawii, określenia takie w ogóle nie są używane.

Co oznaczają gwiazdki w polskich hotelach?

W Polsce możemy znaleźć hotele, które posiadają od 1 do 5 gwiazdek. Przyznawane są one przez Marszałka Województwa, który opiera się na ustawie o usługach turystycznych z 1997 roku. Zawarte są tam precyzyjnie określone przepisy, nad którymi czuwają przedstawiciele Sanepidu, nadzoru budowlanego oraz branży hotelarskiej. W naszym kraju nawet określanie danego miejsca noclegowego hotelem, świadczy o spełnieniu niektórych warunków – na przykład obiekt musi posiadać przynajmniej 10 pokoi. Czego jednak możemy się spodziewać w większości miejsc noclegowych, które posiadają daną liczbę gwiazdek?

Hotele 1-gwiazdkowe

To miejsca dedykowane niewymagającym turystom. Pokoje nie mają zbyt wielu udogodnień – zazwyczaj posiadają łóżko, lampkę, biurko lub krzesło, wieszak i szafę, 1 gniazdo elektryczne oraz 2 szklanki. Wielkość pokoju ma minimum 10 m2.

Łazienka w hotelu 1-gwiazdkowym posiada kabinę prysznicową lub wannę, lustro, ręczniki, mydło, kosz na śmieci oraz sedes. Łazienka może być zarówno prywatna, jak i podzielona między kilka pokoi.

Nawet hotele z 1 gwiazdką powinny oferować codzienne sprzątanie oraz wymianę ręczników i pościeli co 3 dni, oraz śniadania hotelowe (zazwyczaj dodatkowo płatne).

Hotele 2-gwiazdkowe

2 gwiazdki w hotelu oznaczają, że pokój będzie nieco większy – powinien mieć minimum 12 m2. Jego wyposażenie obejmuje również miejsce na bagaż oraz radio. Dodatkowo wymagany jest dostęp do internetu w pokoju lub innym przeznaczonym do tego miejscu.

Oprócz śniadań hotelowych goście mają możliwość skorzystania z baru kawowego albo automatów z gorącymi napojami, dostępnych przez całą dobę. W nowych obiektach łazienkę posiada każdy pokój, a w starszych połowa pokoi. Sprzątanie wygląda tak samo, jak w hotelach 1-gwiazdkowych.

Hotele 3-gwiazdkowe

3 gwiazdki hotelowe wiążą się już ze znacząco wyższym standardem. W takich obiektach dostępna jest restauracja oraz kawiarnia. Wi-Fi działa w każdym pokoju, a goście mogą skorzystać z usługi room service.

Pokoje posiadają co najmniej 14 m2. W pokoju znajduje się również zestaw do czyszczenia ubrań i butów, materiały piśmiennicze, woda butelkowana oraz telewizor. Wszystkie pokoje muszą posiadać swoją łazienkę. Obsługa powinna być dwujęzyczna, a recepcja otwarta przez całą dobę. W hotelu nierzadko znajduje się SPA lub basen.

Hotele 4-gwiazdkowe

Co oznaczają gwiazdki w tym hotelu? Możemy liczyć na miejsce o doskonałej lokalizacji – na przykład w centrum miasta lub w pobliżu atrakcji. Znajduje się tu przeznaczona sala na organizację bankietów oraz imprez firmowych.

Pokój w hotelu ma co najmniej 16 m2 i często posiada ładny widok. Znajdziemy w nim również fotele lub sofę, lodówkę oraz minibar. Pokoje posiadają klimatyzację, a łazienki suszarkę do włosów. Obsługa oferuje nie tylko codziennie sprzątanie, ale też codzienną zmianę pościeli.

W budynku znajdują się co najmniej 2 rodzaje dodatkowych udogodnień – takich jak SPA, basen, siłownia czy gabinet masażu. W hotelach o tych standardzie istnieje możliwość dostarczenia kwiatów, a nierzadko nawet kwiaciarnia. Restauracja posiada kartę dań.

Hotele 5-gwiazdkowe

To, czym wyróżnia się 5-gwiazdkowy hotel jest unikalny charakter obiektu – na przykład zamek czy pałac w pięknie usytuowanym miejscu. Restauracja może pochwalić się słynnym szefem kuchni, a pokoje urządzone są przez najlepszych projektantów. Znajdziemy w nich dodatkowo sejf, telefon, wagę oraz płaszcz kąpielowy. W tego typu hotelach nierzadko dostępna jest usługa osobistego asystenta gości hotelowych.

Artur Trzcionkowski

Fan ekonomicznych podróży. Lubię spontaniczne wyjazdy, odkrywanie nowych miejsc, smaków oraz odpoczywanie w nieznanych mi zakątkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button